Úvod do uprchlické
problematiky
Kdo je
uprchlík
V běžném povědomí je uprchlík většinou skutečný nebo
domnělý zločinec, který prchá před muži zákona – nejlépe na plátně amerického
akčního filmu. Těm zasvěcenějším se zase vybaví tak nanejvýš obyvatelé
východních zemí, kteří se mají špatně, a tak často bez náležitých dokladů
odcházejí do Evropy, kde pracují jako nelegální dělníci. Proto mnohé z nás
překvapí fakt, že uprchlík má již přes padesát let svou přesně vymezenou
mezinárodní právní definici, která v sobě nezahrnuje ani jednu z výše
popsaných variant. Člověk prchající před spravedlivým trestním stíháním ani
ten, kdo opouští svou zemi s vidinou lepšího výdělku, není podle práva uprchlík.
Právní
definice
Podle dvou základních dokumentů mezinárodního práva – Úmluvy
o právním postavení uprchlíků z roku 1951 a Protokolu týkajícího se
právního postavení uprchlíků z roku 1967 – je uprchlík osoba, která "se nachází mimo svou vlast a má oprávněné obavy před
pronásledováním z důvodů rasových, náboženských nebo národnostních nebo z
důvodů příslušnosti k určitým společenským vrstvám nebo i zastávání určitých politických
názorů, je neschopna přijmout, nebo vzhledem ke shora uvedeným obavám,
odmítá ochranu své vlasti…". Jednoduše řečeno je tedy uprchlík člověk,
který utíká ze své země, protože má strach z pronásledování nebo se cítí
ohrožen na životě. Pokud je člověk uprchlíkem, měla by mu být automaticky
zajištěna základní práva a mělo by být především vyloučeno jeho navrácení do
země, kde mu hrozí nebezpečí (tzv. princip non refoulement = nevydání). Tento princip je zakotven
v článku 33 Úmluvy: „Žádný smluvní stát nevyhostí jakýmkoliv způsobem
nebo nevrátí uprchlíka na hranice zemí, ve kterých jeho život či osobní svoboda byly ohroženy na
základě jeho rasy, náboženství, národnosti, příslušnosti k určité
společenské vrstvě či politickému přesvědčení.“
Definice uprchlíka v Úmluvě byla vytvořena
především s ohledem na události za druhé světové války a ošetřovala situaci
válečných a poválečných uprchlíků na území Evropy. Dodatečný Protokol sepsaný o
šestnáct let později upustil od geografického a časového omezení definice
uprchlíka a umožnil tak univerzálnější platnost Úmluvy. Jenže postupem doby se
začaly objevovat další, nové formy uprchlictví, které se nedaly předjímat a na
které se Úmluva nevztahovala. Výrazně se zvýšil počet občanských válek i
etnických a náboženských ozbrojených konfliktů, které zplodily obrovské
množství uprchlíků. Dodnes trvá spor o to, zda osoba prchající před válkou má
nebo nemá být považována za uprchlíka, a některé země se zdráhají uznat nároky
těchto lidí na ochranu.
„Nepraví“ uprchlíci
Je tedy zřejmé, že nárok na ochranu a pomoc
mají lidé, kteří prchají před politickým, etnickým či náboženským
pronásledováním v zemích s totalitními režimy a represivními
diktaturami. Jenže důvodů k útěku lidí je celá řada a jsou mnohem
pestřejší. Stále početnější skupinu běženců tvoří v současnosti tzv.
ekologičtí uprchlíci, kteří opouštějí své domovy v důsledku naprosté
devastace přírodního prostředí a vyčerpání přírodních zdrojů (zejména v subsaharské
Africe). V některých případech zase běženci nevstupují na území cizích
států, ale pouze se přesouvají na jiné, bezpečnější místo v rámci vlastní
země. V tomto případě se hovoří o vnitřních uprchlících (vnitřně
přesídlených osobách – z angl. Internally Displaced Person, IDP). Ani jedna z těchto jmenovaných skupin
nespadá pod definici zachycenou v Úmluvě a přesto by i tito lidé měli mít
nárok na svá práva a na pomoc. Velmi specifickou a často zatracovanou a
zlehčovanou skupinu tvoří ekonomičtí uprchlíci, kteří si od života
v bohatších zemích slibují řešení své jinak neúnosné ekonomické situace.
Uprchlíci
v EU a ve světě
Současná situace v oblasti migrace a
uprchlictví je nejvýrazněji určována dvěma historickými událostmi, které
výrazně poznamenaly naši současnost. Tou první je konec studené války na přelomu
osmdesátých a devadesátých let a z něj vyplývající zánik bipolárního
světa, pád železné opony a demokratizace bývalých komunistických států střední
a východní Evropy doprovázená namnoze změnou jejich zahraničně politické orientace.
Tou druhou je potom teroristický útok na USA 11.září 2001 a následná
celosvětová kampaň proti mezinárodnímu terorismu.
Konec studené války přinesl paradoxní důsledky. Na jedné
straně znamenal výrazné zlepšení politické i ekonomické situace pro obyvatele
řady středoevropských a východoevropských zemí. V důsledku toho se příslušné
státy proměnily z emigračních na
tranzitní a postupně imigrační. Na druhé straně kolaps komunismu nevedl
v některých (zvláště mnohonárodnostních) státech k demokratizaci a
prosperitě, ale naopak k výbuchům nacionalismu, etnickým válkám
vyznačujícím se bezpříkladnou krutostí, politické nestabilitě a z ní
vyrůstajícím autoritářským režimům. V devadesátých létech Evropu nejvíce
zasáhla vlna uprchlíků z území bývalé Jugoslávie, které vyhnaly zdejší
konflikty (1991-1995: chorvatsko-srbské války, 1992-1995: válka v Bosně,
1998-1999: konflikt v Kosovu). Sjednocující se Evropa projevila osudovou
neschopnost napomoci vyřešení konfliktu politickými a vojenskými prostředky, avšak
její pomoc uprchlíkům, zejména z Bosny a Kosova, byla poměrně velkorysá.
Kosovská krize v letech 1998-1999 eskalovala
v největší poválečný exodus uprchlíků v Evropě a představuje zároveň jeden
ze vzácných příkladů, kdy se mezinárodní společenství odhodlalo ke koordinované
záchranné akci spočívající nejen v rozsáhlé humanitární pomoci uprchlíkům
na území Albánie a Makedonie, ale zároveň jejich dočasnému transportu do evropských
zemí i zámoří (americká námořní základna Guantanámo).
Konflikty probíhající na území bývalého SSSR (Podněstří,
Náhorní Karabach, Abcházie, Jižní Osetie,
Čečensko) rovněž vyvolaly velké uprchlické vlny. S výjimkou Čečenců tyto vlny ovšem Evropu výrazněji nepostihly a
zůstaly omezeny na postsovětský prostor. Rozsáhlou
zahraniční emigraci však podnítily diktátorské režimy, které byly nastoleny
v některých postsovětských zemích (Bělorusko,
Ázerbajdžán, Turkmenistán, Uzbekistán).
Rozpad bipolárního světa vedl rovněž ke vzniku nebo oživení
migračních tras. Střední a východní Evropa představující v době studené
války neprostupnou a izolovanou entitu, začala vzhledem ke své poloze mezi
východem a západem hrát klíčovou roli v oblasti migrace a pašování lidí.
Konec studené války rovněž znamenal zvýšení počtu uprchlíků
ze zemí třetího světa, zvláště z Afriky. S koncem studené války
prudce poklesl objem zahraniční, politicky motivované rozvojové pomoci
poskytované z východu i ze západu a
řada zemí byla ponechána doslova napospas svým vnitřním problémům. Rozvojová
pomoc přicházející v době studené války do zemí třetího světa jak
z východu, tak ze západu, udržovala totiž uměle v řadě z nich
vyšší životní standard, než který by odpovídal jejich reálnému ekonomickému
výkonu. Tento fakt, spolu s mnohdy nedomyšlenou a neblahou politikou
mezinárodních finančních institucí přispěl ke zvýšení chudoby v řadě
zejména afrických států, s ní spojené nestability a emigrace. Zároveň
konec politiky “vývozu revoluce“ z komunistického bloku vedl k pádům
prokomunistických klientských vlád (Etiopie), bohužel často až po krvavých
občanských válkách (Mosambik, Angola) způsobujících uprchlické krize značného
rozsahu.
Teroristický útok na USA v roce 2001 potom inicioval omezování občanských svobod
v celosvětovém měřítku. Politika upřednostňování bezpečnosti před
občanskými právy vedla ke striktní kontrole pohybu, což v konečném soudu
znamenalo i zpřísnění azylové politiky v řadě zemí svobodného světa (na
základě argumentu, že někteří z pachatelů teroristických útoků se dostali
na území USA prostřednictvím azylu). Nápadná byla v tomto ohledu zejména
diskriminace muslimů. Období po roce 2001 tak znamená vyvrcholení procesu
zpřísňování azylové politiky, které začalo již v polovině osmdesátých let.
K zavádění restrikcí vůči uprchlíkům a žadatelům o
azyl přispívají i sociální problémy západních společností. V důsledku
růstu nezaměstnanosti, demografických změn a krize sociálního státu jsou
uprchlíci a migranti vnímáni jako potenciální konkurenti jak na trhu práce, tak
v oblasti sociálních služeb. Proto v řadě západních zemí roste vliv
populistických, nacionalistických, nejednou až fašizujících stran (Vlámský blok
v Belgii, Le Penova Národní
fronta ve Francii, Haiderovi Svobodní
v Rakousku). Ve snaze zamezit vlivu těchto pochybných politických uskupení
na voliče se k proticizinecké rétorice potom uchylují i politikové
zavedených demokratických stran. Paradoxně ovšem některé proticizinecky
orientované strany a politikové (např. pozoruhodný provokatér nizozemské
politické scény, zavražděný profesor sociologie Pim Fortuyn) nevystupují proti cizincům z pozic vulgární a
apriorní netolerance, ale z obav vůči možnému ohrožení hodnot liberální společnosti pod tlakem
neintegrovaných přistěhovalců žijících v jiném mentálním světě. Pim Fortuyn, který byl sám
homosexuál, se obával islamizace země, která by podle jeho představ znamenala
konec pověstné nizozemské tolerance vůči menšinám (včetně homosexuálů). Tyto
debaty pak v Nizozemí ještě zesílily po zavraždění režiséra Thea van Gogha, kritizujícího
útlak žen v islámských komunitách, islamistickým
fanatikem. Podobné úvahy stojí i v pozadí pověstného „šátkového zákona“ ve
Francii.
Výsledkem celé řady těchto skutečností je celkově přísná
azylová a imigrační politika Evropské unie. EU, která na jedné straně uzavřením
a aplikací Schengenských dohod vytvořila
nejrozsáhlejší prostor volného pohybu lidí, zboží a kapitálu na světě, se
paradoxně na druhé straně stává jedním z nejuzavřenějších politických
uskupení pro příchozí zvenčí, skutečnou „pevností Evropa“. Migrace je postavena
pod přísnou standardizovanou kontrolu, jejímiž nástroji jsou nejen technicky vyspělý
tzv. schengenský informační systém, ale přísně střežená
vnější hranice unie, která se pomalu proměňuje v novou železnou oponou. V důsledku tzv.dublinských dohod smí až
na výjimky uprchlíci žádat o azyl pouze v jedné zemi Evropské unie.
Neúspěšní žadatelé o azyl jsou deportováni, nejednou za použití hrubého násilí,
jež v několika případech vedlo až k jejich úmrtí. Takové skandální
případy se v devadesátých létech odehrály v hned v několika
evropských zemích. V roce 1998 takto přišel o život dvacetiletý nigerijský
uprchlík při deportaci z Belgie, v roce 1999 palestinský uprchlík při
deportaci ze Švýcarska a nigerijský uprchlík při deportaci za Rakouska. Všichni
se doslova udusili v důsledku brutálního spoutání. Zcela v rozporu
s ženevskou úmluvou jsou někteří žadatelé o azyl zadržováni v tzv. detenčních centrech, představujících v podstatě lepší vězení. Tato praxe je
rozšířena zejména ve Velké Británii, nejvíce však v Austrálii. Pro Austrálii
dokonce provozují za úplatu detenční centra okolní
státy, např. tichomořská republika Nauru. K podobným
plánům, naštěstí dosud nerealizovaným, dospěla i EU, která se rostoucí migraci
z jihu a východu chtěla bránit zřízením táborů v Severní Africe a na
Ukrajině.
Jinou praxí, která je rovněž ve zjevném rozporu
s mezinárodními úmluvami, je zamezování vstupu potenciálních žadatelů o
azyl na území cílové země. To se děje nejen prostřednictvím zpřísňující se
vízové politiky nebo přímé přítomnosti imigračních úředníků z cílových
zemí na letištích v zemích původu migrantů, ale např. i brutálním
zadržováním lodí s imigranty (v této praxi nechvalně prosluly USA ve vztahu
ke kubánským exulantům, Itálie ve vztahu k běžencům z Albánie a
Austrálie ve vztahu k uprchlíkům z Asie). Naprosto skandální je vyhánění
severokorejských uprchlíků z Číny, kteří zde zachraňují doslova holý život
před hladomorem a zjevně nejabsurdnějším totalitním režimem současného světa. Úroveň
azylové politiky a péče o uprchlíky se přirozeně liší zemi od země, nejlépe si
již tradičně vedou skandinávské země, Nizozemí a Kanada. Velmi liberální
azylovou politikou se vyznačují státy Latinské Ameriky. Tato tolerance ovšem
měla i své stinné stránky, neboť umožnila, aby se v nich v poválečném období
skrývala řada nacistických válečných zločinců. Např. nechvalně proslulý
architekt „konečného řešení židovské otázky“ Adolf Eichmann
musel být z Argentiny, kam uprchl za pomoci Vatikánu, v roce 1960
doslova unesen izraelskou tajnou službou, aby mohl být postaven před soud.
Většinové veřejné mínění v zemích
svobodného světa si práv uprchlíků příliš nevšímá. Jejich práva většinou hájí
jen marginální politické strany (např.Zelení, liberálové), v zemích s vyspělou
občanskou společností reagují stateční lidé na
restriktivní azylovou politiku svých vlád ukrýváním neúspěšných žadatelů
o azyl např. v církevních institucích.
Důsledkem restrikcí je tzv.ilegální
migrace, kdy se lidé pokoušejí vstoupit na území cílových zemí bez
zákonného povolení, a zejména rozšířené pašování lidí, které dnes představuje jednu
z nejvýnosnějších kriminálních aktivit.
Tragickou stránkou tohoto pašování lidí jsou četná úmrtí, kdy se lidé udusí
v kamionech a kontejnerech, umrznou v pohraničních horách, utonou
v řekách.
Podle odhadů UNHCR je dnes ve světě 17 milionů uprchlíků.
Větší část z nich se nalézá ve třetím světě, mnohdy přímo
v konfliktních oblastech, jen malé části z nich se podaří dostat do
bohatých států svobodného světa a ještě menší části z nich získat azyl
nebo alespoň nějakou formu dočasné ochrany.
V devadesátých letech byly největšími
ohnisky uprchlických krizí Balkán, území bývalého Sovětského svazu, Přední
východ (Irák, Írán), střední a jižní Asie (Afghánistán), Čína, Vietnam, Barma,
subsaharská Afrika (Rwanda, Zaire - dnešní Demokratická
republika Kongo, západní Afrika). Americké zásahy v Iráku a Afghánistánu
stejně jako určité uklidnění situace na Balkáně a v postsovětských
konfliktních oblastech znamenaly určité snížení počtu uprchlíků, stále se však
objevují uprchlíci z důvodu politického pronásledování, válečných
konfliktů a především chudoby.
Co přinese budoucnost?
Bez nadsázky lze říci, že migrace a
uprchlictví dnes představují jeden z nejzásadnějších globálních problémů.
V důsledku globalizace a postupného utváření globální civilizace žijeme ve
světě, v němž může volně obíhat zboží, informace i finanční toky, ale
svoboda pohybu je pro řadu lidí, zejména ze třetího světa, drasticky
omezena. Tento stav ovšem představuje nepřirozenou a v historii
v podstatě bezprecedentní situaci. Americký politolog Zbigniew
Brzezinski trefně říká: „Národní pas, typický
fenomén dvacátého století, tak vlastně symbolizuje ztrátu práva všech lidí
považovat zeměkouli za svůj společný domov. Tento důsledek nacionalismu byl
z humanitního hlediska krokem zpět.“ Tato do očí bijící diskrepance se projevuje
zejména ve vztahu k občanům zemí třetího světa. Pokud nepatří k politické
či ekonomické elitě, jejich šance legálně volně vstoupit do zemí bohatého světa
je minimální. Tato nerovnováha spolu s do očí bijící nerovnováhou ekonomickou, vzdělanostní i demografickou (stárnoucí
a ubývající populace Severu versus rostoucí mladá populace Jihu) představuje
nebezpečnou rozbušku globální nestability.
Na druhé straně se setkáváme se zvýšenou
citlivostí vůči některým novým skupinám uprchlíků. Např. domácí násilí či
pronásledování v důsledku odlišné sexuální orientace (časté např.
v islámských zemích) může být důvodem k udělení azylu. Velké
kategorie uprchlíků však dosud čekají na své uznání. To je příklad fenoménu environmentálních uprchlíků, jejichž počet drasticky roste
zejména v subsaharské Africe a střední Asii. Americký publicista a
politolog Robert D. Kaplan a kanadský politolog Thomas Fraser
Homer-Dixon varovně
upozorňují na fakt, že v budoucnosti v důsledku drastické environmentální devastace v rozvojovém světě se environmentální uprchlíci stanou silou, která může způsobit
celosvětovou nestabilitu. Podle odhadů odborníků jen do roku 2050 mohou
důsledky globálního oteplování vyhnat ze svých domovů 150 milionů lidí.
V současnosti se objevují iniciativy za uznání a zahrnutí environmentálních uprchlíků do systému mezinárodního
uprchlického a azylového práva. Jednu z takových iniciativ (Toledská
iniciativa pro environmentální uprchlíky a
ekologickou obnovu) organizovanou v Nizozemí ustavenou, dnes již
mezinárodní organizací Living Space for Environmental Refugees (LiSER) můžete
podpořit na webových stránkách www.liser.org.
Závěrem lze říci, že současná restriktivní
politika bohatých západních zemí (včetně EU) vůči uprchlíkům a migrantům obecně
je neudržitelná a krátkozraká. Samotný demografický vývoj v těchto zemích
si naopak vyžaduje aktivní podporu migrace. Tato podpora ovšem není možná bez
aktivní podpory integrace nově příchozích do západních společností tak, aby nebyli
nuceni vzdávat se vlastní kulturní identity, ale zároveň přijali za své základní
hodnoty moderní svobodné společnosti budované na občanském a sekulárním
principu. Vytváření tolerantní multikulturní společnosti tak zůstává jednou největších
výzev pro naše století.
V konečném důsledku jedinou účinnou
prevencí uprchlických vln a rozsáhlých migračních proudů nejsou zbraně nebo
železné opony, ale nastolení spravedlivých vztahů mezi globálním Severem a
Jihem a účinná rozvojová pomoc, která umožní chudším zemím dosáhnout takové míry
politické stability, ekonomické prosperity a úrovně dodržování lidských práv, aby
emigrace z nich nebyla životní nutností. V tomto duchu vyznívají i
závěrečná slova výtečné knihy Evropa v pohybu německého experta
na migraci Klause J. Badeho:
Tam, kde nejsou prakticky žádné možnosti
regulérního přistěhovalectví, musí se jako náhrada využít cesta, která
k tomuto účelu původně určena nebyla, například žádost o azyl. Nebereme-li
v úvahu skupinové uprchlíky, potom takto dané restrikce nutí v zásadě
všechny zúčastněné ke hře s falešnými kartami, neboť při vymezení
azylového práva nešlo ani tak o to, jak ponechat průchod humanitě jako spíše o
zajištění hranic proti nežádoucím imigrantům. Vytvořila se tu obvyklá obranná
hra s využíváním bezpečnostně-politických argumentů a vizí globálního
ohrožení. Spojnice mezi nepřijímáním jednotlivých žadatelů o azyl z krizových
oblastí mimoevropského světa a obavami ze zániku Evropy v přívalu takto
vyvolané postupné masové migrace je ovšem tak vágní, že ji lze využít skutečně
jen k demagogickým účelům. Dokud není obrana před uprchlíky ze zemí
„třetího světa“ současně vyvážena potíráním příčin útěků ve výchozích
oblastech, zůstává podobný přístup historickým skandálem, podle nějž budou
následující generace poměřovat chápání humanity v Evropě na konci 20. a
počátkem 21.století.