„Udělejte s námi cokoliv, hlavně už nás nenechávejte v táboře“

 

O životě příchozích v Pobytových střediscích

Únava, apatie, stres a babylonská směsice jazyků; srdečnost, pohostinnost a přátelství na život a na smrt; první a poslední otázka dne: deportují mne zpět do země původu, nebo mi dají šanci začít nový život. Směs toho všeho najdete v jakémkoliv uprchlickém táboře v České republice. Jak tábory fungují, jak se v nich žije jejich obyvatelům a kde je problém jejich fungování – to bude hlavním tématem tohoto článku.

 

Formálně vzato je život člověka v táboře zajištěn dobře. Má zadarmo stravu, bydlení, základní sociální, zdravotní a potřebnou právní péči. Děti navíc mohou navštěvovat dětské centrum a chodit do místní školy. Lidé jsou do PoS rozdělováni tak, aby etnické a sociální složení tábora bylo vyrovnané, ohrožené skupiny (nezletilí či samotné matky s dětmi) mají možnost pobývat ve zvláštních střežených zónách. K tomu všemu dostávají 16 korun na den na osobu. Nevládní organizace zde pořádají volnočasové aktivity či exkurze mimo tábor (výlety do divadel, Moravského krasu apod.), někde jsou realizovány i odborné terapeutické skupiny (známé jsou ženské skupiny Ing. Věry Roubalové). Je třeba ocenit fakt, že taková zařízení u nás fungují, je to znakem pokročilého sociální systému. Nicméně, jak jsem výše naznačil, skutečnost není zdaleka tak růžová.

 

Dejme slovo samotným obyvatelům

Adam (18) ze země v bývalém Sovětském svazu: „Jezdil jsem v táboře na bruslích, přišel ke mně policajt a říká: Tady nebudeš jezdit. Povídám mu, že tady budu jezdit, že nemá, proč by mi to zakazoval. On mě chytil za tričko a hodil se mnou o zeď. Zeptal jsem se ho, proč se mnou tak zachází. On mi odsekl: Budu si s vámi dělat, co budu chtít!“ Odehrálo v Havířově v roce 2002. Poté Adam popisuje PoS v Kašavě (u Zlína) „To bylo nejhorší místo, které jsem kdy viděl, všechno tam smrdělo, postel, zdi, dveře, všechno smrdělo, spali jsme vsedě, abychom se nemuseli ničeho dotýkat…“

 

Paní Milena z Gruzie (34): „Jsem vysokoškolsky vzdělaná a doma jsem měla mnoho aktivit, nebyla jsem nikdy na nikom závislá. Pobyt tady v táboře je něco neuvěřitelně ponižujícího.“

 

Nebo Mohamed z Afghánistánu (30): „Nedovedete si představit, co je nuda, jak rozkladné účinky má na lidskou psychiku, dokud nežijete v táboře.“

 

Pan Šedat z Palestiny (33) napsal špatnou češtinou na podzim roku 2005 na MV ČR dopis zhruba toho znění: „Prosím udělejte cokoliv, pošlete nás do jiné země, dejte nám práci, nebo přemluvte naše úřady, aby nás pustili zpět domů, ale hlavně už nás nenechávejte v táboře.“ (Ministerstvo odpovědělo, že žádosti nemůže být vyhověno.)

 

Jeho patnáctiletá dcera Ružda pronesla toto: „Jsme rádi, když se konají akce mimo tábor, jezdíme všude, kde se dá, někdy i sami, protože tady v táboře se nedá vydržet, není tady co dělat a podívejte se, jak to tady vypadá.“

 

Kde je tedy problém?

Hlavním a největším problém života v táboře a potažmo celého systému je to, že lidé v táborech zůstávají příliš dlouho. Někteří až 8 let! Kdyby se jednalo o maximálně dva až tři měsíce, není třeba se o život v táborech tolik zajímat, neboť tábory fungují tak, jak bylo výše uvedeno. Z prostě konstatovaného faktu, že lidé v táborech zůstávají dlouho, plynou ale někdy katastrofální důsledky. Nemálo povolanějších a vlivnějších lidí (Petra Procházková, Věra Roubalová aj.) se na tuto skutečnost snaží upozorňovat, ale zatím je situace stále stejná, ne-li horší.

Pojmenujme stručně některé důsledky dlouhodobého pobytu v PoS.

 

1. Stává se že na jediné chodbě bydlí lidé od Mongolska, Barmu, Kazachstán, přes Čečensko, Rumunsko, Bělorusko, Slovensko až po Palestinu, Súdán či Somálsko. Vedle toho, že jde o lidi z naprosto odlišných kultur, s odlišnými představami o soukromém, intimním životě, jsou to často početné rodiny s malými dětmi či staří (někdy fyzicky nemocní) lidé. Ti všichni se teď po několik let mají dělit o společné záchody, koupelnu i prádelnu, jež jsou umístěny na studených temných chodbách. Důsledek takového stavu domyslí čtenář sám…

  1. V malých pokojích spí obyvatelé na kovových, vojenských postelích. Často žijí celé rodiny pohromadě. Představte si být neustále v jednom pokoji s pěti dalšími lidmi. Byť jsou to vaši nejbližší, po měsíci by vám dalo hodně práce, abyste se vzájemně nepobili. Navíc zde hrají roli další kulturní odlišnosti – v islámských zemích se považuje za neslušné, ba nepřípustné, aby se muž převlékal před svojí rodinou.
  2. Ponorkové nemoci nahrávají i další okolnosti. V duchu slov úředníků OAMP u dospělých neodchází k „výrazným integračním faktorům“. Z toho plyne, že rodiče jsou na mnoho let velmi, velmi izolováni od práce, od zábavy, od společenského života. Pro pár z nich jsou tu jednou až dvakrát za týden šicí dílny, pro dalších pár večer čajovna, pro několik jiných ping pong (při dobrém počasí volejbal) a pro zbytek televize. Většinu času však nemohou dělat nic. Pracovat ze zákona rok od podání žádosti o azyl nesmí, pak ale práci stejně neseženou. A frustrace se stále stupňuje. Je pro ně ponižující participovat na našem sociálním systému a nesmět roky pracovat, když jsou psychicky i fyzicky zdraví; navíc často vysokoškolsky vzdělaní.

4.      V poměrně velké negativum se po čase obrátí i to, že uprchlíkům je zadarmo poskytována strava. Nejenže zde lidé nemohou nic dělat, ale dokonce si nesmí ani sami vařit. Ženy, které mají pěti-šestičlennou rodinu, byly doma zvyklé se o ni starat, a tedy i vařit. Tady to dělat nemohou a navíc musí jíst jen to, co jim připraví kuchyně v PoS. Kdo někdy jedl ve školní či závodní jídelně, nechť si položí otázku, zda by se tam chtěl stravovat osm let, bez velké možnosti koupit si něco jiného.

5.      Vážným problémem je i lékařská péče. Opět, kdyby zde lidé nemuseli trávit roky, ubude i tohoto problému. Mnohokrát se stalo, že nevládní organizace, kamarádi obyvatel PoS, nebo uprchlíci sami museli někde mimo tábor řešit zdravotní stav, když se například ocitli na pár týdnů v právním vakuu, nebo potřebovali nadstandardní vyšetření. Například na podzim roku 2005 potřebovala 30letá žena vyšetřit bolesti břicha. Místní doktor jí dal pouze anestetika a řekl, že to přejde. Kdyby se její manžel a známí nepostarali, mohla v důsledku lékařovi nedbalosti i zemřít: prodělala dříve operaci, jizva se zanítila paní potřebovala antibiotika, aby nedostala otravu krve.

6.      Naprosto katastrofálně se dlouhodobý pobyt v táboře projevuje na dětech. V táboře se hovoří mnoha jazyky, což se na nejmenších projevuje tak, že se pořádně nenaučí ani jeden z nich. Hrůzným příkladem je čtyřletý chlapec, který umí trochu arabsky, trochu česky, sem tam slovo rusky. Na starších se to projevuje taktéž, ale ti už mají alespoň jeden gramatický systém zažitý. Rodiče tento problém nejsou schopni řešit, protože by buď museli platit kurzy češtiny, nebo by museli na dítě hovořit jen arabsky a držet ho v izolaci od ostatních (v jednom malém pokoji s vojenskými postelemi). Jak se bude učit, jak bude číst, jaká úroveň bude jeho myšlení, když na to nebude mít patřičný nástroj?

7.      Posledním důsledkem času stráveného v táboře je dlouhodobé vystavení stresu a nejistotě. Z dospělých se při dlouhém a nejistém čekání na svoji budoucnost, kterou má v rukou ministerstvo, stávají psychicky nalomení a někdy i zlomení lidé. Stres, který lidé ventilují křikem, častými hádkami, někdy pitím a bitím svých blízkých, se samozřejmě přenáší i na děti. Vrcholem takových výjevů však nejsou scény plné křiku a sprostých slov, ale tichá slova, vycházející z naprostého zoufalství a doprovázená slzami a tváří zkřivenou bolestí z ponížení a nervového vypětí – to když vás 35letá žena žádá, abyste jí našli ženu pro jejího muže, aby dostal trvalý pobyt.

 

Speciálním problém fungování je zneužívání pobytových středisek. Veškeré péče, které je primárně nabízena potřebným ze států, jako je například Čečensko, pak dlouhodobě zneužívají lidé například z Polska, Slovenska, Švýcarska. Ani toto není vláda schopna řešit.

 

O důsledcích dlouhého pobytu lidí v uprchlickém táboře by se dalo hovořit dlouho, zvláště o vlivu „táborového“ života na děti. V tuto chvíli je však třeba zopakovat, že uprchlická zařízení jsou dobrý nástroj sociálního systému. Problém je však v tom, že celá azylová procedura je dlouhá. Čelit tomuto rozporu se dá buď tak, že se urychlí azylové řízení, nebo se upraví fungování tábora do té míry, aby obyvatelé mohli vést opravdu „důstojný život“, jak se o tom píše v různých materiálech SUZ. Kdyby nastala první varianta, všechny problémy vyjmenované v osmi bodech by okamžitě zmizely – a nastaly by jiné. Kdyby měla nastat varianta druhá, našlo by se mnoho lidí, kteří by chtěli svým dílem přispět, proč do toho tedy nejít? To už je otázka pro politiky a vládní úředníky. Nevládním organizacím, jejich dobrovolníkům a dobrovolnicím zatím zbývá „jen“ na tento problém upozorňovat a hledat v rámci svých možností jeho částečná řešení.

Jedno z možných řešení je například jezdit do táborů a pořádat volnočasové aktivity pro děti i dospělé. O tom viz článek „Dobrovolník mezi uprchlíky“.

 

Jak jinak se zapojit do aktivit zapojit přispívat, se můžete dozvědět například na stránkách http://uprchlik.ecn.cz.

 

Radim Ošmera

Autor studuje FF MU.