„Politiky
můžete posuzovat podle toho, jak se chovají k uprchlíkům. Jednají totiž
s nimi právě tak, jak by jednali s vámi, kdyby k tomu dostali
příležitost.“
Ken Livingstone,
londýnský starosta
Migrace a uprchlictví v České
republice
I. Historie
Stěží
bychom dnes v České republice našli rodinu, mezi jejímiž příbuznými či
přáteli není nikdo, kdo by v průběhu našich pohnutých dějin 20.stol.
neuprchl do zahraničí. Avšak ani v předchozích staletích nebyla situace
v českých zemích po této stránce o mnoho klidnější. Snad jen s tím
rozdílem, že ve hře bylo tehdy podstatně více etnik a že byly i doby, kdy
k nám naopak imigranti přicházeli jako do země zaslíbené. Z tohoto
hlediska tedy můžeme říci, že se v dnešní na pohled velmi turbulentní době
vlastně jen klopotně vracíme k vlastním historickým tradicím.
Díky své
poloze uprostřed Evropy se české země již od počátku utváření své státnosti
staly územím, na němž vznikala multietnická společnost.
Vedle Čechů zde žili i Židé a v rámci německé kolonizace, vrcholící za
Přemysla Otakara II., se zde usadilo velké množství Němců, kteří české země
obohatili ekonomicky, technologicky i kulturně. O kosmopolitním charakteru
českých zemí vypovídá fakt, že až do poloviny 20.století zde vznikala
literatura psaná nejen česky, ale i hebrejsky, německy a latinsky. Vzhledem ke
spletitým peripetiím svých dějin však byly Čechy a Morava střídavě zemí
emigrační i imigrační. Trvale pronásledovanou skupinou obyvatel, jíž se dostalo
určitých občanských práv až v souvislosti
s osvícenskými reformami, byli Židé, vystavení perzekuci, vyhánění a
pogromům, motivovaným převážně náboženskou záští ze strany většinového
křesťanského obyvatelstva, případně ekonomickou závistí. Zvýšená emigrace
z Čech nastala v době krizových historických situací, jako byly
husitské bouře a zejména pobělohorské období. Po vydání Obnoveného zřízení
zemského v roce 1627 museli Čechy opustit všichni nekatolíci, pokud
nepřestoupili na katolickou víru. Ze země tehdy odešlo 320 šlechtických rodin a
30 000 rodin nešlechtických. Nejznámějším z tehdejších exulantů byl Jan
Amos Komenský. Spolu s Komenským však emigrovala i řada dalších významných
nekatolických intelektuálů, např. spisovatelé - historikové Pavel Stránský a
Pavel Skála ze Zhoře a evangelický duchovní - básník
Jiří Třanovský. Na druhé straně za vlády Karla IV. a
v rudolfínské době Čechy svou tolerantní atmosférou a otevřeným
mezinárodním prostředím přitahovaly nejnadanější umělce a intelektuály tehdejší
Evropy.
19.století
potom probíhalo ve znamení rozsáhlého, zejména ekonomicky motivovaného
vystěhovalectví do Ameriky, které dalo vzniknout mnoha českým krajanským komunitám
v USA (viz známý vtip o tom, že druhým největším českým městem je Chicago,
kde svého času žilo na půl milionu obyvatel českého původu). Mnoho Čechů však
v té době odešlo v rámci kolonizace i do vzdálenějších oblastí v rámci
tehdejší habsburské monarchie (Banát, Vojvodina,
Volyň), ale dokonce až do Ruska. Politicky motivovaná emigrace nastala po
revolučním roce 1848 (Vojta Náprstek, po odpykání trestu žaláře i J.V.Frič).
Významnou úlohu sehráli političtí emigranti z Čech a Slovenska
(T.G.Masaryk, E.Beneš, M.R.Štefánik) v době
první světové války, kdy se největším dílem přičinili o vznik samostatného
Československa. V období první republiky pokračovala ekonomicky motivovaná
emigrace do zámoří (zejména ze Slovenska), na druhé straně se tehdejší
Československo jako jediný skutečně demokratický stát v celé střední
Evropě stalo útočištěm nezávisle smýšlejících lidí z okolních politicky
nesvobodných zemí. Významnou pomoc Československá republika poskytla ruským
emigrantům po bolševickém převratu v Rusku. Smutným faktem ovšem zůstává,
že dobová levicová scéna (včetně Osvobozeného divadla) ve svém poblouzněném a
naivním nadšení pro sovětský komunismus ruské uprchlíky a jejich úděl
zesměšňovala. Neméně důležitá byla pomoc, kterou československý stát ve
třicátých letech poskytoval antifašistům a Židům, kteří emigrovali
z Německa po převzetí moci nacisty v r.1933. Nalezneme mezi nimi i takové
slavné osobnosti, jako byli např. bratří Thomas a Heinrich Mannové. Pomoc
uprchlíkům nezištně poskytovaly jednotlivé obce, ale i stát. Za tímto účelem
byl z iniciativy prezidenta T.G.Masaryka při tehdejším ministerstvu
zahraničí zřízen tzv.Fond podpory. Příznivá atmosféra první republiky vyznačující
se tolerantní společností a pochopením pro běžence skončila s mnichovskou
dohodou v září 1938. Obsazení Sudet naopak učinilo z řady tam
žijících Čechů emigranty ve vlastní zemi, kteří byli jen s velkými
obtížemi přijati v okleštěném zbytku státu. Po zřízení protektorátu byla
ustavena exilová vláda v Londýně, komunistický exil našel své centrum
v Moskvě. Z Čech tehdy uprchlo velké množství nezávisle smýšlejících
demokratů a Židů. Vyhlazení převážné většiny židovského obyvatelstva a
poválečné vyhnání Němců, nesmyslně krutá etnická čistka a plošná pomsta za nacistickou
okupaci, výrazně poznamenaly etnickou i kulturní mapu Čech a proměnily českou
společnost prakticky v etnicky homogenní, což v konečném důsledku přispělo
k růstu její netolerance. Největší emigraci v dějinách zaznamenaly
potom české země v době komunistické diktatury. Emigrace kulminovala těsně
po únorovém puči v roce 1948 a poté v roce 1968 po agresi armád Varšavské smlouvy, která
zadusila pražské jaro. V podstatě však emigrace z komunistického
Československa měla chronický charakter a tisíce lidí je opouštěly každoročně
až do roku 1989. V té době emigrovala značná část české společenské a
kulturní elity (nekomunističtí politikové, podnikatelé, umělci, vědci,
sportovci, šlechta, církevní hodnostáři
a členové řeholních řádů), ale i statisíce obyčejných lidí. Mezi nejznámější
emigranty patří spisovatelé Jan Čep, Egon Hostovský,
Milan Kundera, Josef Škvorecký,
Viktor Fischl, hudebník Karel Kryl, novináři
Ferdinand Peroutka a Pavel Tigrid). Poměrně silná byla rovněž emigrace Židů do
Izraele, zejména po zahájení antisemitských štvanic v souvislosti
s politickými procesy padesátých let. Osudy uprchlíků a emigrantů tvoří
výrazný fenomén české literatury po roce 1948. Lze beze sporu říci, že odliv
talentů, osobností a elit vedl k ekonomické, intelektuální i morální
degradaci české společnosti, z níž se dosud nevzpamatovala. V době
normalizace byli někteří odpůrci režimu k emigraci přímo donuceni (např.
spisovatel a dramatik Pavel Kohout). Představitelé komunistického establishmentu se snažili emigraci a odlivu mozků a
pracovních sil zabránit vybudováním železné opony na západní hranici ČSSR (při
pokusech o její překonání zahynula řada lidí) a drastickou regulací svobody
cestování. Nedovolené opuštění republiky bylo považováno za závažný trestný
čin.
II. Současný stav
Po roce
1989 se situace zásadně změnila, z emigrační země se Československo a
pozdější ČR stala nejdříve tranzitní a velmi záhy cílovou zemí pro tisíce
uprchlíků ze zemí bývalého SSSR, Balkánu a mimoevropských zemí. Výrazným
fenoménem devadesátých let bohužel byla romská emigrace (zejména do Kanady a
Velké Británie) z důvodu společenské diskriminace a neschopnosti státu
ochránit Romy před rasistickými útoky, doložen je dokonce případ českého občana,
který ještě v devadesátých letech získal azyl v Kanadě z důvodu
diskriminace pro svou odlišnou sexuální orientaci. Se vstupem do EU však již
další emigrace přinejmenším do jejích členských zemí nepřipadá v úvahu. Občan
jakéhokoliv státu EU nemá právo žádat o azyl v jiné členské zemi EU, neboť
celá Unie je považována z hlediska lidských
práv za bezpečný prostor.
Vedle
migrantů, kteří do ČR přicházejí za podnikáním (Němci, Rusové, Italové) či za prací
(zejména Ukrajinci) se objevuje velké množství
uprchlíků a žadatelů o azyl. Jejich skladba se proměňuje v souvislosti
s vývojem politické situace v krizových regionech.
V devadesátých létech převažovali zejména lidé z Balkánu (Bosna, Kosovo),
bývalého SSSSR (Arménie, Gruzie, Čečenci), ale i lidé
ze vzdálenějších zemí (Irák, Afghánistán). Výrazné skupiny povýtce ekonomických
migrantů, kteří ovšem institutu azylu využívali k pobytu na našem území,
byli Ukrajinci a slovenští Romové. V současnosti nejvýraznější skupiny žadatelů
o azyl tvoří občané Ruské federace (Čečenci), Bělorusové,
Číňané, Vietnamci.
Již od
počátku devadesátých let se v ČR začal úspěšně budovat komplexní systém azylové
politiky a péče o uprchlíky, opírající se o pevně daný institucionální a právní
rámec. Jeho základem je zákon č.325/1999 Sbírky ve znění pozdějších předpisů
(zákon o azylu), který odpovídá evropským standardům. Současně je ČR vázána ženevskou úmluvou, newyorským protokolem a
dalšími úmluvami, které ratifikovala v polistopadovém období. Právní
ochrana pro uprchlíky, kterou český stát poskytuje, má strukturovaný charakter.
Vedle azylu jí může být i vyslovení tzv.překážky ve vycestování nebo statut
dočasného útočiště, s úspěchem aplikovaný v případě kosovských
Albánců. Azylová procedura má charakter správního řízení, v němž má
rozhodovací pravomoc Odbor migrace a azylové politiky ministerstva vnitra ČR.
Integrace úspěšných azylantů potom spadá do
kompetence ministerstva práce a sociálních věcí ČR. V průběhu devadesátých
let český stát byl schopen účinně se postarat zejména o uprchlíky z Bosny
a Kosova, významné a úspěšné byly rovněž programy repatriace volyňských a
kazašských Čechů do ČR.
V době
prvních polistopadových vlád se péči o uprchlíky dostávala značná pozornost.
Bohužel s nárůstem populistických tendencí v české politice, zejména
v období posledních socialistických vlád, se azylová politika výrazně zhoršuje. Výrazem
těchto restriktivních snah je právě projednávaná novela azylového zákona, která
snižuje možnosti právní ochrany žadatelů v průběhu azylového řízení a má výrazně diskriminační charakter vůči
některým skupinám žadatelů.
Většina
problémů české azylové politiky vyplývá z faktu, že o udělení azylu nerozhoduje
nezávislý tribunál, ale správní orgán podléhající výkonné moci – vládě, tudíž
prakticky plnící její politické zadání. Opravné prostředky v podobě žalob
ke krajským soudům a kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu nemají
valného významu, protože soud nemůže rozhodnout o udělení či neudělení azylu,
pouze může případ vrátit zpět ministerstvu vnitra k dalšímu projednání.
Navíc soudy, které s danou problematikou nemají příliš velké zkušenosti,
rozhodují většinou rutinně v neprospěch žadatelů. Nejvyšší správní soud je
navíc zavalen kasačními stížnostmi v takovém množství, že jakékoliv jejich
účinné projednávání je v podstatě paralyzováno. Třebaže v ČR existuje
řada organizací poskytujících právní i sociální poradenství uprchlíkům a působí
řada zkušených advokátů hájících jejich zájmy, jejich vliv je nevýznamný, neboť
skutečným „pánem nad životem a smrtí“ uprchlíků je skupina nekontrolovatelných
úředníků z Odboru azylové a migrační politiky ministerstva vnitra, kteří
ve svých rukou koncentrují veškerou moc nad azylovou procedurou. Žadatelé o
azyl si stěžují na aroganci a zkorumpovanost některých úředníků. Podobné
stížnosti zaznívají i na adresu některých zaměstnanců Správy uprchlických
zařízení a příslušníků cizinecké policie. Nevládní organizace monitorují
případy lidí, kteří poté, co veřejně vystoupili v médiích s kritikou
své neutěšené situace, byli překládáni do odlehlých zařízení nebo u nich
proběhly zcela bezdůvodné policejní razie (např. v případě čečenské rodiny
s malým postiženým dítětem žijící v uprchlickém zařízení u Brna
taková neurvalá, traumatizující a zcela bezdůvodná prohlídka proběhla přímo
před očima dítěte v brzkých ranních hodinách). Celou situaci výstižně
charakterizují slova jednoho čečenského uprchlíka, pronesená v prosinci
2003: „V Rusku nás ponižují fyzicky,
zatímco u vás nás ponižují psychicky a morálně.“
Úředníci
rozhodují často nekvalifikovaně, aniž by přihlíželi k reálné situaci
lidských práv v zemích původu žadatelů. Navíc některé poněkud vágně
formulované pasáže azylového zákona si vykládají spíše restriktivně, takže v řadě
případů ani lidem nalézajícím se v reálném ohrožení života nebo nebezpečí
mučení není azyl udělen. Např. žadateli z Demokratické republiky Kongo byl
azyl zamítnut s konstatováním, že situace v jeho zemi se zlepšuje
(třebaže v průběhu stále trvající občanské války zde od konce devadesátých
let přišlo o život již více než tři a půl milionu lidí). Podobně nedůstojným
způsobem se zachází i s žadateli o azyl z Běloruska, poslední vskutku
brutální diktatury v Evropě.
Bagatelizace politické situace v zemích původu se viditelně
projevuje i ve vztahu k výrazné skupině čečenských uprchlíků. Ačkoliv situace
ve vlastním Čečensku se blíží genocidě a občané čečenské národnosti čelí plošné
diskriminaci na celém území Ruské federace, ministerstvo vnitra jejich situaci
bagatelizuje tvrzením, že v Čečensku válka již neprobíhá.
Neúspěšní
žadatelé o azyl nejsou deportováni, ale na základě tzv. výjezdního víza musejí
v krátké době opustit území ČR. V roce 2003 se ovšem vyskytl případ udání
žadatele o azyl z Íránu jeho ambasádě a zároveň pokus o jeho protiprávní
deportaci, který se nezdařil jen díky přeplněnému leteckému spoji a
následnému právnímu zásahu jeho advokáta. V souvislosti s tímto
případem byla také odhalena rozsáhlá spolupráce pracovníků OAMP MV ČR
s ambasádami zemí původu některých uprchlíků (v mnoha z nich vládnou
odpudivé totalitní režimy). Pracovníci těchto ambasád měli volný přístup do
uprchlických zařízení, naopak zaměstnanci OAMP se na ambasády obraceli při
ověřování totožnosti žadatelů o azyl. V důsledku zdlouhavého řízení (v
průměru 3 roky, jsou ale doloženy i případy lidí, kteří na azyl čekají již 8
let!!!) trpí řada žadatelů psychickými problémy. Takto zlomení lidé jsou potom
přesvědčováni k návratu domů, k čemuž slouží program pokrytecky
označovaný jako „dobrovolná repatriace“. V jeho rámci je uprchlíkům
zaplacena zpět cesta domů a poskytnut spíše symbolický hmotný příspěvek. Podstatně racionálnější i humánnější se jeví
projekty „prevence migrace“, na nichž v rámci zahraniční rozvojové pomoci
ČR spolupracovalo ministerstvo vnitra s některými nevládními organizacemi
(Člověk v tísni, Charita) např. v Rumunsku či Arménii. Jejich smyslem
není pouze formou propagandy v médiích odradit potenciální migranty od
ilegální migrace do ČR, ale zároveň drobnými humanitárními aktivitami přispět
ke zlepšení sociální situace nejhůře postavených skupin obyvatel přímo
v jejich vlasti.
Celkový
přístup českého státu k žadatelům je paternalistický a připomíná sociální politiku
v období reálného socialismu, jejímž cílem bylo namísto posilování
nezávislé a svobodné lidské individuality udržovat závislost na institucích a
kolektivní bezmocnost. Stát sice žadatelům zajišťuje ubytování, stravu a
zdravotní péči, dětem potom školní vzdělání, ale na druhé straně jim poskytuje
tak minimální kapesné (12 Kč na den pro dospělé, 6 Kč na den pro děti), že to
omezuje jakékoliv možnosti jejich osobního rozvoje a smysluplného trávení
volného času. Zároveň je žadatelům o azyl po dobu prvního roku ze zákona
znemožněno pracovat a i poté je nástup do zaměstnání z úředního hlediska
velmi komplikovaný jak pro žadatele, tak jejich potenciálního zaměstnavatele. Tím
je v praxi žadatelům o azyl téměř znemožněno vydělávat si na své potřeby.
Uprchlíci a žadatelé o azyl se tak ocitají v izolaci, která ještě
prohlubuje propast mezi nimi a většinovou českou společností a jen utvrzuje
její rasistické a xenofobií postoje. Navíc podobně zcela v duchu zmíněného
reálného socialismu se všechny tyto neutěšené skutečnosti před veřejností tají
a ministerstvo vnitra se naopak prostřednictvím nejrůznějších veřejných akcí a
obratných public relations staví do role soucitné
humanitární organizace.
Obzvláště
ohroženou skupinu představují žadatelé o azyl, kteří jsou současně předmětem
extradičního řízení (na základě mezinárodního zatykače nebo žádosti o vydání ze
strany země jejich původu), které se nalézá v gesci soudů a ministerstva
spravedlnosti. V některých případech jde jistě o lidi spojené s kriminálními
aktivitami, řada z nich je ovšem obětí mafiánských politických praktik ve
vlastních zemích, které si tak pod pláštíkem kriminalizace vyřizují účty
s politickými oponenty či jakkoliv jinak nepohodlnými občany, které chtějí
umlčet. To se týká zejména občanů kvazidemokratických
a nebo zjevně autoritářských postsovětských režimů
(Bělorusko, Rusko, Moldávie, donedávna i Ukrajina). Nutno říci, že
v několika případech se nevládním organizacím podařilo zodpovědné soudní a
státní orgány přesvědčit o reálném nebezpečí, jaké těmto lidem hrozí, a
zabránit jejich vydání (čínský disident, ruská novinářka).
Viditelnou
vizitkou restriktivní azylové politiky je nízký počet udělených azylů nebo
jiných forem právní ochrany, který zjevně zaostává za vyspělými státy západního
světa (2-3% úspěšných žádostí ve srovnání s 5 až 25% v západních
státech). Malé procento úspěšnosti vysvětlují zodpovědné orgány specifickou
skladbou žadatelů (jejich velké procento jsou Ukrajinci, kteří azylové
procedury využívají k legalizaci pobytu na území ČR za účelem zaměstnání,
donedávna podobnou skupinu kvaziazylantů
představovali slovenští Romové, kteří žádostí o azyl řešili svou neutěšenou
sociální, nikoliv politickou situaci). Při jednoduchém statistickém rozboru
ovšem tento argument rozhodně neobstojí – uvedené skupiny žadatelů žádají ve
velkém množství o azyl i v jiných zemích, jejichž skóre je podstatně
slušnější, a ani u žadatelů pocházejících ze skutečně rizikových zemí
(např..Bělorusko, Čečenci z Ruské federace) není
jejich úspěšnost o mnoho vyšší. Lze tedy říci, že azylová politika českého
státu neplní svůj účel a ve svém zásadním poslání viditelně selhává – namísto
humánní pomoci lidem v tísni a spravedlivého rozhodnutí o azylu je jejím
hlavním nepsaným cílem co nejvíce žadatelů dostat pryč z území ČR, aniž by
kohokoliv ze zodpovědných činitelů zajímal jejich další osud. Nejistotu
vyvolávající zdlouhavé azylové řízení spolu s neuspokojivými podmínkami
v uprchlických zařízeních představuje v podstatě záměrnou formu
nátlaku k opuštění státu, který je součástí této pervertované politiky. Ve
svém současném stavu je tak azylová politika ostudnou skvrnou na našem demokratickém
zřízení. Na druhé straně v rámci postkomunistických států střední Evropy
si stojí poměrně slušně (např. procento úspěšných azylantů
na Slovensku je ve srovnání s ČR naprosto mizivé).
III. Vyhlídky do budoucna
Z výše
řečeného zřetelně plyne, že nejen azylová, ale i obecně migrační politika ČR se
musí zásadně změnit. Lze vymezit přinejmenším pět důvodů pro tyto změny:
Zatímco
v oblasti imigrační politiky již stát úspěšně podnikl první kroky, kdy ministerstvo
práce a sociálních věcí ve spolupráci s IOM realizuje projekt řízené
migrace pro občany vybraných zemí, azylová politika na své zásadní reformy dosud
čeká. Její žádoucí budoucí reformy by se měly odehrát v několika etapách:
I.
Krátkodobým
cílem by měla být bezprostřední změna přístupu k žadatelům, která by se
měla projevit lidštějším jednáním v konkrétních případech a přihlížením
k situaci lidských práv v zemích jejich původu. To by se mělo odrazit
v rychlém zvýšení počtu udělených azylů. Další změnou by měla být
novelizace azylového zákona v konkrétních pasážích, které jsou buď
v rozporu s mezinárodními úmluvami nebo jsou natolik vágní, že
připouštějí výklad poškozující konkrétní žadatele. Činnost azylových úředníků a
cizinecké policie by se měla stát předmětem veřejné kontroly, současně by se měla
zvyšovat jak kvalifikace těchto úředníků, tak soudců rozhodující o azylových
věcech.
II.
Střednědobým
cílem by měla být celková změna koncepce azylové politiky. Rozhodovací pravomoc
by v druhé instanci neměl mít OAMP MV ČR, ale soudní orgán, buď krajský
soud nebo ještě lépe nezávislý azylový tribunál, tak jak je tomu
v některých západních zemích. Tento tribunál by měl úzce spolupracovat
s organizacemi zabývajícími se ochranou lidských práv, zejména
v oblasti informací o zemích původu. Azylové řízení by nemělo být chápáno
pouze jako byrokratická procedura, ale především jako bytostně lidská
záležitost, jejímž cílem je právní a sociální pomoc lidem nalézajícím se
v nouzi a traumatizující životní situaci. Naprosto nutné je zásadně
humanizovat poměry v azylových zařízeních, otevřít tato zařízení
veřejnosti a naopak důrazněji chránit žadatele o azyl před tajnými agenty
z jejich zemí, zásadně neposkytovat jakékoliv informace o žadatelích
zastupitelským úřadům a diplomatickým misím jejich zemí.
III.
Dlouhodobým
cílem je změna smýšlení české společnosti o
uprchlících a cizincích obecně. Takováto žádoucí proměna společnosti by vedla
ke změně chování politických elit, které by si svou legitimitu již nemohly
kupovat skrytou nacionalistickou a proticizineckou rétorikou. Restriktivní
azylová politika by tak již přestala být politickou zakázkou. Současně by to
vedlo ke změně mediálního obrazu cizince, který dosud je - zejména
v bulvárních médiích - převážně negativní. Tato změna smýšlení je životně
důležitá nejen s ohledem na příchozí cizince, ale na samotnou soudržnost
české společnosti. Restriktivní imigrační a azylová politika nutí cizince
k ilegální imigraci, což jen podporuje obchod s lidmi jako jednu
z nejnebezpečnějších odnoží organizovaného zločinu. V lepším případě
je potom odsouvá do šedé zóny, kde se v zájmu vlastního přežití stávají
buď snadnou obětí nebo přímo aktéry kriminálních aktivit, což podrývá stabilitu
české společnosti a jen zvyšuje její xenofobií nálady. Navíc v dnešním
globálně propojeném světě se takové výrazně xenofobní
společnosti dostávají do výrazné izolace přispívající k jejich
všestrannému úpadku.
Nejdůležitější
a nejpodstatnější změna však musí začít zdola a může ji bez velkých obětí
uskutečnit každý z nás. To nejdůležitější, co můžeme uprchlíkům, jako
ostatně všem lidem nalézajícím se v tíživé životní situaci nabídnout, je otevřené srdce, přívětivé, tolerantní a
přátelské jednání v situacích každodenního života, které jim usnadní
orientaci v naší společnosti, takový přístup, který neponižuje
jejich lidskou důstojnost a nevylučuje je z normálních vztahů, po nichž
touží každá lidská bytost.