„Homo migrans“
existuje stejně dlouho jako „Homo sapiens“,
neboť pohyb z místa na místo patří k podmínkám lidského bytí podobně
jako zrození, nemoc a smrt. Migrace jako sociální procesy jsou – pokud si
odmyslíme útěky a nucené migrace – odpovědí na více či méně komplexní
ekonomické, ekologické, sociální a kulturní podmínky existence člověka. Dějiny
migrací jsou proto součástí obecných dějin a jen na jejich pozadí je lze
pochopit.
Klaus J.Bade
Migrace a uprchlictví v dějinách
lidstva
Migrace je téměř
tak stará jako lidské dějiny a rozhodně nepředstavuje vždy jen negativní či
výrazně abnormální jev. Jejím prostřednictvím byly osídleny nové kontinenty a
vytvořila se soudobá politická, etnická i kulturní mapa světa. Pro příslušníky
nejstarších prehistorických loveckých a sběračských společností byla migrace
v podstatě přirozeným životním způsobem. Teprve s postupným přechodem k zemědělství a s ním spojenému
usedlému způsobu života v období neolitické revoluce a následným vznikem
nejstarších civilizací organizovaných již ve státních formách člověk objevuje
pojem domova, spojeného s vazbou na jediné místo a komunitu. Domov a
s ním související nejrůznější formy patriotismu se stávají fenoménem
lidské kultury a psychiky. Domov začíná znamenat výrazně kladnou hodnotu,
vyvržení z něj (např. v důsledku těžkého provinění nebo nemoci – ve
starověku a středověku např.malomocenství) je chápáno jako jeden z nejhorších
trestů, osudové stigma. Po celé naše kulturní dějiny, od starověku až po dnešek
je vykořeněný člověk bez domova nazírán buď jako osudem postižený nešťastník
nebo naopak podezřelá, morálně nedůvěryhodná
bytost. Tulák, bezdomovec, vykořeněný bloud se stává kulturním a
literárním archetypem (bludný Žid Ahasver, bludný Holanďan, srovnej slova vagus, vagabund – z latinského slovesa vagari=bloudit, toulat se). A
naopak existence bez domova, život „on the road“ je pak výrazem protestu proti usazené společnosti,
útěkem do svobody. Všichni ti, na které usedlá společnost pohlíží
s nedůvěrou (ve středověku vandráci a potulní studenti, později pak
např.potulní komedianti, kramáři, kočující Romové, v nedávné době např. hippies), se naopak pro společenské rebely stávají ztělesněním
volnosti, symbolem ničím nespoutaného života. Vyspělé starověké společnosti
potom se stejnou nedůvěrou a podezřením pohlížely na kočovníky a neusazené,
migrující kmeny a národy žijící v jejich těsném sousedství, které pro ně nejednou
skutečně znamenaly vážnou vojenskou a politickou hrozbu (např.Řekové a Římané
je zahrnovali mezi tzv.barbary).
Rozsáhlé migrace, motivované většinou
demografickým vývojem a klimatickými změnami, již ve starověku výrazně určovaly
tvář tehdejšího světa. Některé z nich měly přímo katastrofické následky.
Např. rozsáhlá invaze „mořských národů“ kolem roku 1200 př. Kr.
vedla ke zpustošení celého východního Středomoří, vypálení fénických měst,
vyvrácení chetitské říše a vážnému ohrožení
Egypta. Stejně tak jen o málo později invaze Dórů zničila vyspělou civilizaci
mykénského Řecka. Některé ze starověkých migrací se staly přímo legendární
(např. exodus Židů z Egypta do „země zaslíbené“). Jiné migrace byly
vynucené, fakticky se jednalo o deportace praktikované zejména velkokráli starověkých předovýchodních
říší (Babylóňané, Asyřané) za
účelem snazšího ovládání podmaněného obyvatelstva (např. známé asyrské a
babylónské zajetí Židů).
V podobné politice do určité míry
pokračovali ve vztahu k Židům i jiným národům také Římané. Po potlačení
židovských povstání v letech 66-70 po Kr. a
zejména potom povstání Šimona Bar Kochby v letech
132-135 po Kr. byl Židům zakázán vstup na území
Jeruzaléma a velká část z nich byla vyhnána z území tehdejší Judeje,
což přispělo k značnému posílení židovské diaspory. Individuální
vyhnanství, nejčastěji z politických důvodů, bylo s oblibou
praktikováno v řecko-římské antice (ve starověkých Athénách o něm např.
rozhodoval tzv.střepinový soud – ostrakismos).
V určitém období svého života se vyhnanci stala řada prominentních
osobností starověkého Řecka a Říma (např. athénští politikové Aristeidés a Themistoklés, vnučka
císaře Augusta Julie, básník Ovidius, filozof Seneka Mladší). Klasický starověk rovněž poznal řadu
uprchlíků pronásledovaných pro své filozofické či politické smýšlení – např.
filozof Anaxagorás (500/497 – 428/7 př.Kr.) musel odejít z Athén po obžalobě „z bezbožnosti“ za
hlásání svých astronomických teorií, slavný řečník Démosthenés
(384 – 322 př.Kr.) byl několikrát na útěku pro svou
řečnickou a politickou činnost oponující imperiálním ambicím Filipa Makedonského.
Úděl uprchlíka na vlastní kůži zažil i jeden z nejvýznamnějších filozofů
starověku Platón (427-347 př.Kr.), když byl nucen
kvapně opustit Sicílii poté, co se na dvoře syrakuských tyranů bez úspěchu
pokoušel uskutečnit své představy o ideálním státě. Pozoruhodný doklad kolektivního uprchlictví
v úpadkovém období římské říše v 5.stol. po Kr.
motivovaného daňovým a politickým útiskem nám poskytuje spisovatel Salvianus (asi 400 – asi 480) ve svém spisu O vládě Boží:
„Chudáci
jsou odíráni, vdovy naříkají, sirotci jsou utlačováni, takže mnozí z nich
včetně lidí urozených a s vyšším vzděláním se utíkají k nepřátelům.
Aby nezahynuli při veřejném pronásledování, odcházejí hledat mezi barbary
římskou lidskost, protože mezi Římany nemohou déle snášet barbarskou
nelidskost. Liší se od národů, k nimž se uchylují; nemají nic
z jejich mravů, nic z jejich řeči a troufám si říci ani nic
z odporného zápachu barbarských těl a šatů; přesto se raději přizpůsobují
těmto rozdílným mravům, než by mezi Římany snášeli nespravedlnost a krutost.
Odcházejí tudíž ke Gótům nebo k bagaudům či
jiným barbarům, kteří vládnou všude, a nemusejí toho vyhnanství vůbec litovat.
Raději totiž svobodně žijí ve zdánlivém otroctví, než by byli otroky ve
zdánlivé svobodě. Jména římského občana, donedávna nejenom velice váženého, ale
draze placeného, se dnes kdekdo zříká a štítí se ho, nejenže nemá valnou cenu,
ale budí odpor…“
Starověk také znal instituci azylu (starořecké
slovo asýlon znamenalo útočiště, z toho pak
moderní termín azyl), kdy se
pronásledovaný člověk mohl uchýlit do chrámu (nebo také ke krbu či oltáři
nalézajícímu se pod ochranou bohů), čímž se stával nedotknutelným. Porušení
azylu bylo považováno za morálně zavrženíhodný skutek. Tento zvyk přejal i
středověk, kdy se místem azylu staly křesťanské chrámy. Ne vždy ovšem bylo
právo azylu (ius asyli) respektováno
(např. vojáci přemyslovského knížete Boleslava II. surově povraždili členy rodu
Slavníkovců, ačkoliv se uchýlili do chrámu na svém
sídle Libici).
K zániku starověkého světa nakonec
přispěla rovněž jedna z nejrozsáhlejších migrací světových dějin, známá
jako „stěhování národů“, odehrávající se mezi 2. až 6.stoletím po Kr. v rozsáhlém eurasijském prostoru
od západních hranic Číny až po západní Evropu. Soustředěný tlak Hunů, Sarmatů, Germánů a Slovanů vedl nakonec v 5.stol. po Kr. k zániku Západořímského impéria a vzniku raně
středověkých států Evropy. V průběhu jen o málo později probíhající arabské
expanze se zrodila vyspělá islámská civilizace, jejíž vliv sahal od
Pyrenejského poloostrova až po střední Asii.
Ve středověku se migrace odehrávala zejména ve formě tzv.kolonizace, která vedla k osídlení
dosud neobydlených oblastí Evropy. Významným prvkem byla zejména kolonizace
německá (u nás od doby Přemysla Otakara II.), která znamenala rozšíření
německého etnika do střední Evropy a Pobaltí. Tato migrace přispěla nejen
k šíření technologických vymožeností z civilizačně pokročilejšího
západu, ale rovněž představovala určitý ventil reagující na růst populace a
demografické změny probíhající ve středověké Evropě.
Výrazný nárůst migrace, zejména
v podobě masového uprchlictví, přinesly společenské, náboženské a
geopolitické změny odehrávající se v Evropě na počátku novověku. Tlak
Turků na Byzanc vrcholící dobytím její metropole a zároveň poslední bašty
Konstantinopole (1453) vyvolal rozsáhlou emigraci byzantských učenců na západ,
zejména do Itálie. Tito intelektuálové s sebou přinesli rozsáhlé knihovny
a zároveň znalost řečtiny, starořecké filozofie a kultury, která byla ve
středověké, převážně latinské Evropě buď zcela neznámá a nebo v lepším
případě zprostředkována „z druhé ruky“. Tímto nezanedbatelnou měrou přispěli
k myšlenkovému kvasu renesance a utváření evropské kultury novověku.
Naproti tomu vyhnání Židů, muslimů a postupně i tzv. morisků
(pokřtěných muslimů) ze Španělska záhy po úspěšně dokončené reconquistě
vedlo k hmotnému i duchovnímu úpadku země, který nezastavilo ani pohádkové
bohatství plynoucí z nově nabytých kolonií. Katolické Španělsko se tak proměnilo
v myšlenkově nesvobodnou a kulturně uzavřenou zemi, jejímž symbolem se stal
despotický panovník a inkvizice. Tyto dva výše uvedené příklady ukazují, jak
zásadní roli může migrace a emigrace hrát v civilizačním rozvoji
jednotlivých oblastí. V důsledku reformace a následných náboženských válek
v 17. a 18.století začaly Evropou putovat zástupy emigrantů a uprchlíků v
míře, jakou tento kontinent dosud nepoznal. Z jednotlivých částí
náboženskými vášněmi rozdělené Evropy prchali lidé pronásledovaní pro svou víru
do oblastí, v nichž bylo jejich náboženství dominantní či alespoň
tolerované. Mezi těmito emigranty byla řada nejvýznamnějších osobností tehdejší
doby, včetně našeho Jana Amose Komenského. Výrazná byla např. masová emigrace Irů,
prchajících před náboženským a národnostním terorem praktikovaným v době
hrůzovlády Olivera Cromwella.
Masová migrace v době náboženských rozporů rovněž přinášela nezanedbatelné
sociální důsledky. Např. odvolání tolerančního ediktu nantského roku 1685 francouzským králem Ludvíkem XIV. vedlo
k masové emigraci 50 000 rodin podnikavých a tvořivých francouzských
hugenotů, vesměs do Anglie. Francie byla takovou ztrátou nakonec oslabena,
zatímco v Anglii tito vyhnanci a jejich potomci nemalou měrou napomohli
ekonomickému rozvoji země v době počínající průmyslové revoluce.
V menší míře podobně příznivé důsledky pro cílovou zemi měla emigrace
protestantů z Německa. Např. německá sekta novokřtěnců (anabaptistů, u nás
nazývaní habáni), kteří se kvůli
pronásledování v Německu a Švýcarsku usadili na jižní Moravě, výrazně
přispěla k rozvoji řemesel (vinařství, výroba fajánse) a lékárnictví.
Společenské převraty a etnické konflikty na
konci 18.století a zejména potom v 19.stol. vyvolaly velké migrační vlny, v jejichž víru se
v podstatě zrodil uprchlík moderního typu. Právo na azyl bylo poprvé
zakotveno ve francouzské revoluční ústavě v roce 1793. Na druhé straně to
byla samotná revoluční Francie, z níž v důsledku zejména jakobínského
teroru odcházely vlny uprchlíků (roajalisté, duchovenstvo) do celé Evropy.
V důsledku rozdílného politického vývoje v Evropě v 19.stol.
odehrávajícího se na široké škále od liberálních států až po policejní a
autoritářské režimy se postupně vyprofilovaly svobodné země, které uprchlíky
přijímaly (Velká Británie, Francie, Belgie, Nizozemí, Švýcarsko) a země, odkud
v důsledku sociálních konfliktů a politické perzekuce byli političtí
disidenti nuceni odcházet (Německo, Rakousko, okupované a rozdělené Polsko,
Itálie, Španělsko). Již v této době se setkáváme s příklady nezištné
pomoci uprchlíkům jak ze strany prostého obyvatelstva (např.ve Francii), tak
vlád (Belgie), na druhé straně ovšem i se snahami klást uprchlíkům překážky ve
vstupu do země, případně je deportovat. Výrazná byla v tomto směru vlna
solidarity s polskými uprchlíky po nezdařeném povstání v letech
1830-1831, mezi nimiž nalézáme tak významné osobnosti, jako byli např. básník
Adam Mickiewicz a skladatel Fryderik
Chopin. Současně s politickou migrací hrála v době vrcholící
průmyslové revoluce důležitou úlohu i migrace pracovní (např.Irové
v Británii, Italové ve Francii a Rakousku, Poláci v Německu).
Nejvýznamnější migrační linii v této době představovalo ovšem
vystěhovalectví do zámořských kolonií (zejména do Severní Ameriky, Latinské
Ameriky, v menší míře potom do Austrálie a na Nový Zéland). Názory na
počet zámořských vystěhovalců z Evropy se odlišují, odhady kolísají mezi
50 až 60 miliony Evropanů mezi dvacátými léty 19.století až 20.léty 20.stol. (vrcholné
období zámořského vystěhovalectví). Důvodem vystěhovalectví do zámoří bylo
nejen náboženské (zejména v raném novověku) a politické pronásledování,
ale zejména hledání nových ekonomických a životních příležitostí. Většinu
vystěhovalců představovali lidé ze sociálně slabších vrstev, kteří nemohli v Evropě
nalézt vhodné pracovní příležitosti. Vystěhovalectví do zámoří odlehčilo
demografickému tlaku spojenému s růstem evropské populace a podle
některých historiků dokonce snížilo sociální napětí, jemuž byly evropské
společnosti v období nástupu kapitalismu volné soutěže vystaveny. Evropané
se stěhovali jak do nezávislých zámořských států (Spojené státy americké, státy
Latinské Ameriky), tak do kolonií. Nejpočetnější bylo vystěhovalectví do
kolonií britských a francouzských. Specifickou formu migrace představují
deportace anglických trestanců do Austrálie. Zámořské státy, které vznikly díky
imigraci, zejména Kanada, USA, Austrálie, dosáhly mimořádné úrovně rozvoje,
protože nově příchozím poskytly politickou i ekonomickou svobodu, kterou ve
svých domovských zemích většinou postrádali. Na druhé straně daní za tento
úspěch bylo nemilosrdné potlačení a hmotné i duchovní zbídačení původního
obyvatelstva (Indiáni v USA, Aboriginové
v Austrálii). Naproti tomu státem podporovaná migrace ruského obyvatelstva
na Sibiř v 19.stol. doprovázející imperiální expanzi vedla více než
k rozvoji k pouhé exploataci a úpadku domorodých kultur a jejich
životního prostředí. Výraznou migrační vlnu představuje sionistické hnutí,
inspirované spisem vídeňského právníka Theodora Herzla,
který ve svém pojednání Judenstaat
(1896) začal prosazovat vznik nezávislého židovského státu. Ačkoliv
v 19.stol. se Židé v Evropě výrazně emancipovali a mnozí z nich
se domohli velmi slušného společenského i ekonomického postavení, neustálé vlny
antisemitismu vyvolávaly pocit nejistoty a potřebu hledat bezpečný domov v historické
vlasti. Ačkoliv již v 19.stol. jsou doloženy četné případy regulace
migrace (výše zmíněné překážky kladené uprchlíkům, administrativní omezování
pracovní migrace), vcelku můžeme říci, že 19.století a počátek 20.stol. až do
vypuknutí 1.světové války se v Evropě odehrávaly ve znamení svobody
pohybu. Průměrný občan evropské země
mohl Evropou cestovat volně a bez jakýchkoliv speciálních dokladů, např. občané
Rakouska-Uherska potřebovali pas pouze „do carství ruského a sultanátu
tureckého“.
První světová válka však znamenala zásadní
zlom. Konec „starého světa“ se projevil mimo jiné i v radikálním omezení svobody
pohybu, což jen ztížilo pozici uprchlíků ve 20.století, které je nikoliv
náhodou označováno jako „století uprchlíků“. Dvě světové války, množství
nacionálních konfliktů, odpudivé diktátorské režimy, totalitní ideologie
nacismu a komunismu a pokusy o jejich praktické uskutečnění, propastné
protiklady v materiálním blahobytu a míře společenského rozvoje i do té
doby nebývalá devastace životního prostředí, které poznamenaly svět ve
20.stol., vedly k vynuceným migracím nevídaného rozsahu a tragičnosti.
Rozdílný charakter migrace a jejích omezení v předchozím období výstižně
popisuje Zbigniew Brzezinski:
„Dokud nevznikly národní státy a vlastně
až do doby, než byly zavedeny skutečně účinné systémy pohraniční kontroly,
neomezoval pohyb lidí stát, ale spíš předsudky vůči přespolním, geografické
překážky a obecná neznalost, jaké jsou podmínky mimo vlastní domovinu.
V Evropě se od raného středověku až do devatenáctého století mohli vcelku
volně pohybovat obchodníci a osadníci (například Němci ve východní Evropě a
dokonce v Rusku), ba dokonce je k tomu podněcovali osvícení
panovníci. Objevení Ameriky pak otevřelo možnosti téměř živelného přesídlení.“
První světová válka vyvolala uprchlické vlny
ve Francii a v Belgii. Ukrutnosti, které páchali na civilním obyvatelstvu
neutrální Belgie vojáci vilémovského Německa, vedly k četným pokusům o
emigraci. Z této doby pochází první příklad „železné opony“ – Němci
vybudovaný elektrickým proudem o vysokém napětí nabitý plot, táhnoucí se po
celé délce belgicko-nizozemské hranice (za oběť mu padlo na 3000 belgických
civilistů).
Změny v politickém uspořádání Evropy v důsledku
versailleských dohod, rozpad mnohonárodnostních říší (Rakousko-Uhersko,
Osmanská říše), následné změny hranic a vznik řady nových států na základě
tehdy proklamovaného „práva na sebeurčení“ vedly k rozsáhlým přesunům a
výměnám obyvatelstva (v tomto ohledu nejrozsáhlejší výměna obyvatel proběhla mezi
Řeckem a Tureckem). Válečný a poválečný chaos nejednou vedl k aktům
bezprecedentní krutosti, které jen posílily migrační vlny. V dané době
nejotřesnějším z nich byla turecká genocida Arménů, v jejímž průběhu
byly vyvražděny či vyhnány statisíce Arménů. Přeživší potom rozšířili řady
arménské diaspory, jedné z nejpočetnějších emigrantských komunit na světě.
Následný vzrůst etnických konfliktů,
jakož i nástup autoritářských a diktátorských režimů v Evropě přispívaly
k trvalé emigraci z politických důvodů. Nejvýraznější migrační vlny
vyvolal bolševický převrat v Rusku, odkud prchali zejména příslušníci
horních vrstev a nezávisle smýšlející intelektuálové, následovaní záhy i
příslušníky dalších národů, které se nedobrovolně staly součástí Sovětského
svazu, a nástup nacismu v Německu. Ruská emigrace mířila zejména do Francie,
ale třeba také do tehdejšího Československa. Vzrůst počtu uprchlíků vedl
k tomu, že tehdy poprvé začaly při tehdejší Společnosti národů vznikat
specializované úřady a agentury zabývající se pomocí uprchlíkům. Iniciátorem
těchto aktivit byl významný norský polární badatel Fritjof
Nansen (jeho jméno dnes nese tzv.Nansenova
cena, kterou UNHCR každoročně uděluje lidem, kteří se významnou měrou
zasloužili o pomoc uprchlíkům a vyznamenali se v boji za jejich práva). Nansen se rozhodující měrou zasazoval o repatriaci
válečných zajatců a pomoc uprchlíkům v poválečném chaosu stejně jako o
pomoc přeživším obětem ruského hladomoru na počátku dvacátých let. V roce
1922 se stal prvním vysokým komisařem pro uprchlíky při Společnosti národů. Nansenovo úsilí bylo oceněno udělením Nobelovy ceny míru.
Jeho jméno nesl i tzv.Nansenův
pas, vystavovaný jako cestovní
dokument uprchlíkům ze strany Mezinárodního červeného kříže.
Vzájemná nedůvěra mezi státy, trvalé
mezinárodní napětí a národní egoismus, obavy z rozvíjejících se moderních
metod špionáže vedly v meziválečném období k zavádění cestovních
pasů a vytváření vízových bariér. Na ekonomické úrovni byly výrazem tohoto izolacionismu a egoismu výrazně protekcionistická politika
a zavádění celních bariér, ochraňujících domácí trhy. /První pokusy o budování
sociálního státu vedly k administrativnímu omezování pracovní migrace.
Přísné imigrační kvóty začaly zavádět i zámořské země, zejména Spojené státy.
Nejtragičtěji se všechna omezující opatření
projevila ve vztahu k německým antifašistům a zejména Židům v Německu
a zemích později okupovaných nacisty. Někteří Židé začali Německo opouštět hned
po Hitlerově nástupu k moci a zejména vyhlášení „norimberských zákonů“
v roce 1935. Vlna židovské emigrace zesílila s rostoucí perzekucí ve
druhé polovině 30.let a zejména po „křišťálové“ noci v listopadu 1938. Dříve
než se nacisté pustili do fyzické likvidace Židů, snažili se jich zbavit prostřednictvím
vystěhovalecké politiky. Bohužel výše zmíněné faktory spolu se skrytým
antisemitismem i v řadě demokratických zemí vedly k tomu, že řadě
Židů se vystěhovat nepodařilo, takže nakonec zahynuli jako oběti holocaustu. Je
ostudným historickým faktem, že kdyby byl tehdejší svobodný svět při přijímání
židovských uprchlíků vstřícnější, počet obětí holocaustu by byl podstatně menší.
Trpké osudy německých uprchlíků a jejich
beznadějné bloudění Evropou ve svých románech výtečně popsali němečtí
romanopisci Erich Maria Remarque, Franz
Werfel a Wieland Herzfelde. V řadách uprchlíků před nacismem nalézáme
elitu tehdejšího Německa a Rakouska, mezi nimi např. Alberta Einsteina,
Sigmunda Freuda, Erwina Schrodingera,
Liona Feuchtwangera, Hannah
Arendtovou a celou řadu dalších významných vědců,
umělců a filozofů. Určitou pomoc
židovským uprchlíkům poskytovali i obyvatelé okupovaných zemí, kteří Židy buď
ukrývali nebo jim pomohli dostat se do bezpečných zemí. Vzhledem k míře
podstupovaného rizika představují jejich bezpříkladně statečné činy jednu
z nejsvětlejších kapitol v dějinách pomoci uprchlíkům. Bohužel
postoje jednotlivých národů se v tomto ohledu značně lišily. Zatímco např. Holanďané
veřejně vystoupili v generální stávce proti deportacím svých židovských
spoluobčanů a v roce 1942 se proti perzekuci Židů veřejně vyslovili
holandští katoličtí biskupové, Belgičané přepadali vlaky s deportovanými
Židy, aby je osvobodili
z transportů, dánská vláda odmítla přijmout norimberské zákony a většinu
dánských Židů přepravila do neutrálního Švédska, vlády neutrálních států
zachraňovaly Židy prostřednictvím svých diplomatů (v tomto ohledu vyniká
ušlechtilá osobnost švédského diplomata Raoula Wallenberga, který jako druhý tajemník švédského
velvyslanectví v Budapešti zachránil v roce 1944 před deportací
70 000 maďarských Židů), některé jiné státy se aktivně podílely na perzekuci
a fyzické likvidaci svého židovského obyvatelstva. To platí zejména pro
loutkové fašistické režimy v ustašovském Chorvatsku
a na Slovensku, které praktikovaly antisemitskou politiku zcela srovnatelnou
s nacistickým Německem. Předmětem ostrých debat historiků až do dnešní
doby zůstává role Vatikánu, jemuž je vyčítáno mlčení ve vztahu
k holocaustu. Nezvratným historickým faktem zůstává, že Vatikán
v tichosti diplomatickými cestami řadu židovských uprchlíků zachránil, na
druhé straně po válce pomohl tisícům nacistických zločinců k útěku před spravedlností
do Latinské Ameriky a arabských zemí. Vedle uprchlických vln vyvolaných
bleskovým přepadením Polska, Francie a dalších zemí je nutno k útrapám
migrantů v době nacistické hrůzovlády připočíst statisíce lidí odvlečených
z okupovaných území na nucené práce v Německu. Bohužel i samotný
konec nejničivější a nejvražednější války lidských dějin byl poznamenán
nemilosrdnými vynucenými migracemi. Jejich nejodpudivějším projevem bylo
vyhnání Němců z Polska, Československa a částečně i dalších středoevropských
zemí, které v případech divokých odsunů
nabylo charakteru etnických
čistek a genocidy. V menší míře podobný osud dolehl na národy, které se
staly spojenci nacistického Německa, např. na Maďary. Pod smyšlenou záminkou
kolaborace s nacisty Stalin krutým způsobem deportoval krymské Tatary a Čečence z jejich domoviny do střední Asie.
Selhání mezinárodní pomoci v případě
uprchlíků před nacismem a do té doby nevídaný počet uprchlíků, jaké po sobě
zanechala druhá světová válka, vedl k tomu, že se mezinárodní společenství
snažilo v poválečném období postavit ochranu uprchlíků na kvalitativně
vyšší úroveň. Při OSN byl zřízen Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky
(UNHCR) a v roce 1951 byla v Ženevě vyhlášena mezinárodní Úmluva o právním postavení uprchlíků, následovaná v roce 1967
newyorským Protokolem týkajícím se právního postavení uprchlíků. Tyto dokumenty spolu s celou řadou dalších úmluv
představují základ mezinárodního uprchlického práva. Nelze popřít, že v mnoha ohledech se
situace uprchlíků jak po stránce právní, tak ekonomické zlepšila. Na druhé
straně krásná humanistická slova mezinárodních úmluv zůstávají nejednou jen na
papíře a přístup k uprchlíkům byl v poválečném období selektivní –
v řadě případů se uprchlíci stali vítaným politickým a ideologickým
instrumentem v kontextu studené války.
Migrace a uprchlické vlny v poválečném
světě nabyly v souvislosti s dekolonizací a vznikem bipolárního světa
v důsledku studené války vysloveně celosvětového charakteru a migrace se
stala jedním z nejvážnějších globálních problémů.
Masovou migraci vyvolal vznik nových států
v Africe a Asii v období dekolonizace. Ta zapříčinila rozsáhlé a
nejednou krutými násilnostmi doprovázené výměny obyvatel (např.výměna
hinduistického a muslimského obyvatelstva mezi Indií a Pákistánem v roce
1948). V důsledku amatérského a nezodpovědného provedení dekolonizace,
která nerespektovala etnické a kulturní rozdíly a v řadě případů byla uskutečněna
předčasně, aniž by v nových zemích existovala kvalifikovaná a civilizovaná
politická elita, schopná nastolit vládu práva, došlo v řadě nově vzniklých
států k etnickým konfliktům a nebo se v nich etablovaly barbarské
diktatury (Nigérie, Zaire, Uganda, Středoafrická
republika). Vzhledem ke skutečnosti, že nově vzniklé země rozvojového světa se
staly horkým bojištěm studené války, mnohé z těchto konfliktů byly
podporovány soupeřícími supervelmocemi a ideologickými bloky. To přispělo k jejich bezmála chronickému charakteru
a neutuchajícím vlnám uprchlíků (Korea, Vietnam, Jemen, Angola, Etiopie). Další
migrační vlnu potom představovali do Evropy se navracející příslušníci
koloniální správy či v koloniích usedlí Evropané (např. ve 40.letech
Nizozemci z Indonésie, v 50.létech Francouzi z Indočíny,
počátkem 60.let Francouzi z Alžíru a Belgičané z Konga). Evropané
byli záhy následováni těmi z místních obyvatel, kteří byli po vyhlášení
nezávislosti obviňováni z kolaborace s „kolonizátory“, a nebo pouze
hledali ve svých mateřských zemích lepší životní příležitosti. Tak se dostalo
během 40., 50. a 60.let do Velké Británie velké množství přistěhovalců
z Indie, Srí Lanky, Pákistánu, Karibiku a
bývalých britských kolonií v Africe, do Nizozemí přistěhovalci z Asie
a do Francie migranti z frankofonních zemí subsaharské Afriky a Maghrebu.
Nejvýraznější „hlasování nohama“
v poválečném období souvisí se studenou válkou a odehrávalo se mezi
západem a východem prakticky od konce druhé světové války až do roku 1989/1990.
Emigrace z východu na západ probíhala zejména v Evropě prakticky po
celou dobu trvání komunistického systému. Kulminovala v obdobích bezprostředně
po uchopení moci komunisty v satelitních státech Sovětského svazu
nebo v krizových situacích, kdy se
občané těchto států hrdinně, leč neúspěšně pokoušeli sovětskému komunismu
vzdorovat (maďarské povstání v roce 1956, pražské jaro 1968, polské
reformní hnutí ukončené vyhlášením výjimečného stavu v roce 1980).
Emigranti z východního bloku byli vesměs vstřícně vítáni jak pro sympatie
s jejich neradostným údělem, tak vzhledem ke skutečnosti, že představovali
kulturně blízké lidi a v neposlední řadě vzdělanou a kvalifikovanou
pracovní sílu, nesporně obohacující hostitelské země. Mimo Evropu pocházelo nejvíce emigrantů před
komunismem z Číny, Vietnamu a Kuby. Čínští emigranti spojení
s protikomunistickým generálem Čankajškem
založili hned v roce 1949 svůj samostatný, dnes velmi úspěšný stát na Tchajwanu, který ovšem komunistická Čína dodnes neuznává a
vojensky i politicky zastrašuje. Trpkým svědectvím o pokrytectví soudobé vysoké
světové politiky je ovšem fakt, že ačkoliv Tchajwan
dnes na rozdíl od Číny představuje plně demokratický stát západního střihu,
není mu umožněno členství v OSN a většina vlád světa z důvodu svých
obchodních a politických zájmů v mocensky silné Číně s ním neudržuje
diplomatické styky (jedinou evropskou výjimkou je v tomto ohledu Vatikán).
Významnou skupinu emigrantů z Číny, zejména po potlačeném povstání v roce 1959, představují
Tibeťané. Jedním z center tibetské emigrace se stala relativně demokratická
Indie, kde sídlí i současný dalajláma. V Americe tvoří výraznou skupinu
uprchlíků před komunismem Kubánci, žijící v Latinské Americe a Spojených
státech, kde jejich minorita představuje výraznou, leckdy žel poněkud
problematickou politickou lobby. Emigrace zejména těch nejkvalifikovanějších a
nejvzdělanějších obyvatel představovala pro komunistické vlády značný sociální
problém a byla v podstatě jedním z hlavních důvodů nejen vybudování
pověstné berlínské zdi a „železné
opony“, ale zároveň jednoho z nejabsurdnějších systémů restrikce volného
pohybu, jaký lidské dějiny dosud zaznamenaly. Paradoxně právě tyto restrikce
nakonec ovšem přispěly k ekonomickému a vědecko-technologickému zaostávání
východního bloku a v jeho důsledku k neodvratnému kolapsu komunistických
režimů. Ty nakonec nebyly s to zamezit ani rozsáhlým útěkům svých
obyvatel. Typickým příkladem je masový exodus východních Němců v létě 1989
přes tehdejší Československo a Maďarsko, který předznamenal pád východoněmeckého
režimu v říjnu téhož roku. Komunistickými vládami vytvořená železná opona
mezi východem a západem, jejíž součástí byly minová pole a ploty nabité
elektrickým proudem stejně jako vojenské posádky vyznačující se zavrženíhodnou
surovostí, stála životy stovek uprchlíků. Jen při překonávání berlínské zdi
přišlo o život více než 230 lidí a desetitisíce byly za pokus o její zdolání
uvězněny.
Ve stínu studené války ovšem stojí osudy
milionů dalších uprchlíků. Výraznou skupinu tvořili uprchlíci před vojenskými
diktátorskými režimy v Latinské Americe do USA, uprchlíci před občanskými
válkami v Africe a Asii, v Evropě potom uprchlíci před autoritářskými režimy ve
Španělsku, Portugalsku a Řecku, které padly až v 70.letech 20.stol. Rozsáhlou
emigraci zaznamenal Irán po islamistické revoluci
v roce 1979 a Afghánistán, poté co byl v témže roce obsazen sovětskou
armádou. Výraznou skupinu uprchlíků představují Palestinci, vyhnaní ze svých
území v důsledku konfliktu s Izraelem stejně jako Kurdové
z Turecka, Iránu, Iráku a Sýrie. Palestinci stejně jako Kurdové poskytují
názorný příklad národů vytvářejících trvalou uprchlickou komunitu
v důsledku absence vlastního státu.
Pro období 70. a 80.let jsou v oblasti
uprchlictví typické dva trendy. Cílovými zeměmi uprchlíků se nestávají jen
tradiční demokratické a ekonomicky prosperující státy jako USA, Kanada, Velká Británie,
Austrálie, Nový Zéland a státy
severozápadní Evropy, ale stále více i rozvíjející se státy jižní Evropy
(Španělsko, Portugalsko, Řecko), stejně jako politicky a ekonomicky mimořádně
úspěšné státy mimoevropské (Japonsko). Výraznou cílovou zemi migrace se stal
Izrael, kam zejména v 90.letech zamířily statisíce Židů z bývalého
SSSR, zejména z Ruska a rovněž tak etiopských Židů, tzv.Falašů (velká část z nich byla do Izraele přepravena
v roce 1991 prostřednictvím leteckého mostu v průběhu jedné
z nejunikátnějších záchranných operací minulého století, kterou si vynutil
chaos nastalý v Etiopii po pádu tamního diktátorského režimu). Izrael
představuje názorný příklad země v koncentrované podobě ukazující všechny
výhody i rizika imigrace. Na jedné straně z imigrace vysoce profituje
v podobě vyspělé, znalostní ekonomiky a zároveň dosahuje alespoň
částečných úspěchů v integraci nově příchozích (pochopitelně usnadněných
skutečností, že jde o lidí spojené touž identitou). Na druhé straně příchod
statisíců nových imigrantů radikálně proměnil a rozbouřil vnitřní politickou
scénu a budování nových sídel pro nově příchozí na palestinském území (dnes již
z větší části pozastavené) představovalo po dlouhá léta nežádoucí politický a svým způsobem i
ekologický tlak přispívající k eskalaci izraelsko-palestinského konfliktu.
Druhou výraznou skutečností popisovaného
období je fakt, že řada uprchlíků z rozvojového světa se nedostane do
cílových bohatých zemí, ale živoří v sousedních státech, které jsou třeba
relativně svobodné, ale ekonomicky chudé, a nebo dokonce politicky nestabilní.
To je případ 100 000 uprchlíků z Bhútánu přežívajících
v uprchlických táborech v Nepálu, donedávna bangladéšských uprchlíků
v Indii a zejména milionů uprchlíků v Africe (dnes např.súdánští
uprchlíci z Darfúru v Čadu).
V některých případech vlny uprchlíků mohou narušit politickou stabilitu a eskalovat politické a etnické konflikty v sousedních
zemích, což se stalo v případě rwandských uprchlíků v Burundi a Demokratické
republice Kongo (bývalý Zaire) stejně jako v neklidné
oblasti Guinejského zálivu. Tito nešťastní lidé nemohou spoléhat na žádnou
pomoc ze strany cílových zemí, v lepším případě se jim dostává pomoci ze
strany mezinárodních organizací (OSN) nebo církevních charitativních
organizací.
Výrazným fenoménem poválečného období je rovněž pracovní migrace. Na
severoamerickém kontinentě probíhá po léta v linii Mexiko-USA, v Evropě se
dlouho odehrávala ve směru jih-sever (italští, španělští, řečtí, později
jugoslávští a turečtí gastarbeiteři v Německu,
zemích Beneluxu a Skandinávii). Po vstupu do EHS (dnes EU) se ovšem většina
jižních zemí stává cílovými zeměmi pracovní migrace (Španělsko pro Afričany,
Itálie pro Afričany a Albánce, Řecko pro Albánce). Výrazným cílem pracovních
migrantů z chudších asijských zemí (Indie, Nepál, Bangladéš, Filipíny,
Indonésie) se staly bohaté ropné státy Perského zálivu. Pracovní migrace dnes
rovněž nabyla vysloveně globálního charakteru a odehrává se mezi bohatými státy
„Severu“ a chudými zeměmi „globálního Jihu“. Vzhledem k neutěšenému
ekonomickému i politickému stavu rozvojového světa je velmi obtížné od sebe
odlišit migraci ekonomickou od migrace politické. Český v Německu působící
politolog Petr Robejšek výstižně konstatuje, že
ekonomicky chudé státy kolabují i politicky a naopak. Tento stav ovšem vytváří
bludný kruh, z něhož není úniku ani pro emigranty, ani pro jejich cílové
země a který pro jejich azylovou a integrační politiku představuje
v podstatě nerozlousknutelný oříšek.